. кабінет Хімії - Хімія 8кл.
Virtual chemistry laboratory
Понеділок, 29.04.2024, 18:42
ГоловнаРеєстраціяВхід Вітаю Вас Гость | RSS

Меню сайту

Форма входу

Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

УРОК 18

Тема. Фізичні й хімічні властивості кислот

Цілі уроку: ознайомити учнів з фізичними й хімічними властивостями кислот.

        Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                  Форми роботи: розповідь учителя, демонстраційний експеримент, лабора­торні досліди, робота з опорною схемою.

        Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, хімічні реак­тиви.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання актуалізація опорних знань

На попередніх уроках ми познайомилися з фізичними й хімічними власти­востями оксидів.

1.Гра «Мозковий штурм»:

1) Які класи неорганічних сполук ми з вами вивчили?

2) Що таке оксиди?

3) На які групи поділяють всі оксиди?

4) Що таке основні оксиди?Приклади.

5) Що таке кислотні оксиди?Приклади.

6) Амфотерні оксиди … Приклади.

7) В якій реакції вступають основні оксиди?

8) З чим реагують кислотні оксиди?

9) З чим реагують амфотерні оксиди?

10) З якими класами неорганічних речовин узаємодіють оксиди? (З водою, з лу­гами — кислотні оксиди, з кислотами — основні оксиди, з іншими оксидами)

2.Розставте знак «плюс» там, реакція можлива, виходячи з властивостей оксидів.

 

Основний оксид

Кислота

Основа

Сіль

Кислотний оксид

+

 

+

 

Кислота

+

 

 

 

Основа

 

 

 

 

Сіль

 

 

 

 

—   А як же інші клітинки? Щоб заповнити їх, ми повинні вивчити хімічні властивості інших класів неорганічних сполук.

 ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Фізичні й хімічні властивості кислот

Коли ми вивчали класифікацію кислот, звернули увагу, що більшість відо­мих кислот — це водні розчини. Без води їх властивості змінюються.

Вивчення хімічних властивостей кислот ми проведемо за планом:

•  Дія кислот на індикатори

•  Взаємодія кислот з металами

•  Взаємодія кислот з оксидами

•   Взаємодія кислот з основами

•  Взаємодія кислот із солями

1) Лабораторна робота № 1. Дія кислот на індикатори.

Акуратно капаємо в перший ряд по дві краплі хлоридної кислоти, у другий ряд — по дві краплі сульфатної кислоти. Далі в перше заглиблення з кислотами додаємо одну краплю метилового оранжевого, у друге — одну краплю лакмусу, у третє — одну краплю фенолфталеїну.

На підставі спостережень заповнюємо таблицю.

 

Метиловий оранжевий

Лакмус

Фенолфталеїн

Нейтральний

Оранжевий

Фіолетовий

Безбарвний

HCl

Червоний

Рожевий

Безбарвний

Н2S04

Червоний

Рожевий

Безбарвний

 

 

Висновок. У розчинах кислот метиловий оранжевий набуває червоного за­барвлення, лакмус — рожевого. Отже, розчини кислот молена визначити з до­помогою індикатора метилоранжу або лакмусу.

2)  Демонстрація 4

Розглянемо, як взаємодіють кислоти з металами Mg,Zn,Cu .

Для експерименту в три пробірки наливаємо хлоридну кислоту; у першу до­даємо шматочки мідного дроту, у другу — гранули цинку, у третю — магнієву стружку.

—  Чому метали неоднаково реагують із кислотою?

Це пов’язано з властивостями металів. М. М. Бекетов розташував метали відповідно до їх активності в ряд від найсильніших до найслабших, Цей ряд так і називається — ряд активності металів. (Розглядаємо таблицю, знаходимо ряд активності металів у підручнику.) Водень серед металів перебуває не випадко­во. Він розділяє метали на активні, які витісняють водень із розчинів кислот, і ті, що не взаємодіють із розчинами кислот і водень не витісняють»

Запишемо рівняння реакцій:

       Си + НСl = - не реагує.

Zn + 2НСl —>  ZnСl2 + Н2

Мg + 2НСІ -> МgСl2. + Н2

Укажіть тип реакції.(Реакція заміщення)

Увага! Нітратна кислота по-особливому реагує з металами. Водень не витіс­няється жодним із металів, наприклад:

Zп + 4НNO3 —>Zn(N03 )2 + 2Н2О + 2N02

3)  Із попередніх уроків ми знаємо, що кислоти можуть реагувати тільки з яки­ми оксидами? (З основними)

Насиплемо в пробірку кальцій оксид, додамо розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаємо? {Оксид розчинився)

Запишемо рівняння реакції:

СаО + 2НCl -> СаСl2 + Н20

Укажіть тип реакції.(Реакція обміну)

4)  У пробірку наливаємо натрій гідроксид, додаємо кілька крапель фенолфта­леїну — розчин забарвлюється в малиновий колір. Потім по краплях додаємо хлоридну кислоту. Яку ознаку реакції спостерігаємо? (Знебарвлення розчину) Запишемо рівняння хімічної реакції:

NаОН + НСl = NаСІ + Н20

—  Чому знебарвлюється розчин? (Середовище стало нейтральним) Укажіть тип реакції. (Реакція обміну)

Така реакція між розчинами кислот і основ називається реакцією нейтралі­зації. Поясніть, чому.

Висновок. Кислоти взаємодіють із солями.

б) Кислоти можуть витісняти більш слабкі кислоти з їхніх солей.

З’являються бульбашки газу — ознака протікання хімічної реакції. Запи­шемо рівняння:

2С03 +2НСl -> 2NаСl + Н2С03

Н2С03 ->Н20 + С02

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Підіб’ємо підсумки сьогоднішнього уроку.

Візьміть таблицю* яку ми почали заповнювати на початку уроку.

  • В які ще клітинки ми можемо поставити знак «плюс»?

  • V. Тестування

    VI. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.

VII. Оцінювання знань.

 

 

 

УРОК 19

Тема. Хімічні властивості кислот» Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Використання кислот

Цілі уроку: закріпити знання про хімічні властивості кислот на прикла­ді хлоридної кислоти; поглибити знання учнів про реакції заміщення й обміну на прикладі хімічних властивостей кислот; розвивати навички експериментальної роботи з кис­лотами; повторити правила техніки безпеки під час роботи з кислотами; ознайомити учнів з галузями використання кислот.

Тип уроку: формування вмінь і навичок, урок-дослідження.

Форми роботи: розповідь учителя, лабораторні досліди, робота з опорною схемою, робота з підручником.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, хімічні реак­тиви, плакат «Правила техніки безпеки в кабінеті хімії».

ХІД УРОКУ

1. Організація класу

II.   Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань

Завдання 1

Учень розповідав біля дошки про хімічні властивості кислот. Знайдіть по­милки в нижченаведених висловлюваннях і виберіть тільки ті хімічні власти­вості, які характерні для кислот:

а) забарвлення розчину лакмусу в синій колір;

б) забарвлення розчину лакмусу в червоний колір;

в) взаємодія з металами;

г) взаємодія з кислотними оксидами;

д) взаємодія з основними оксидами;

е) взаємодія з основами;

ж) взаємодія з кислотами.

Наведіть рівняння відповідних реакцій і назви продуктів реакцій у вигляді опорної схеми «Властивості кислот».

Завдання 2

Робота з опорною схемою «Хімічні властивості кислот».

III.   Формування навичок і вмінь

Лабораторна робота № 2. Взаємодія хлоридної кислоти-з металами

На кожному столі — дев'ять пробірок з номерами та склянка з хлоридною кислотою,

Учитель нагадує учням про необхідність дотримання правил техніки безпе­ки під час виконання лабораторної роботи. Особливу увагу слід приділити за­ходам безпеки під час роботи з кислотами. (Розглядаємо підготовлені учнями схеми.)

— Назвіть правила першої допомоги в разі потрапляння кислоти на шкіру або в очі. {Рясно промити водою; шкіру промити розчином харчової соди, що є в лабораторній аптечці)

Завдання. У протоколі під номером пробірки зазначений реактив, що міс­титься в цій пробірці. Акуратно додаєте в кожну пробірку три-чотири краплі хлоридної кислоти, записуєте ознаки реакції та висновок про властивість хло­ридної кислоти.

Протокол лабораторної роботи № 1 Взаємодія хлоридної кислоти з різними речовинами

пробірки

Назва реагенту

Ознаки

реакції

Рівняння

реакції

Висновки

1

Zn — цинк гранульований

 

 

 

2

Mg — магній

 

 

 

3

Сu — мідний дріт

 

 

 

4

Al - алюміній гранульований

 

 

 

5

СuО — купрум(ІІ) оксид

 

 

 

6

NаОН — натрій гідроксид

 

 

 

7

Fe2O3  — ферум (III) оксид

 

 

 

8

2С03 — натрій карбонат

 

 

 

9

CaC03 — Кальцій карбонат

 

 

 

 

IV Закріплення вивченого матеріалу Підбиття підсумків лабораторної роботи

Кожна група учнів по черзі зачитує результати експерименту, учні спільно вносять виправлення в протоколи, роблять висновки.

Візьміть таблицю «Взаємозв'язок між класами неорганічних сполук».

— В які ще клітинки ми можемо поставити знак «плюс»?

Взаємозв’язок між класами неорганічних сполук

 

Основний оксид

Кислота

Основа

Сіль

Кислотний оксид

+

 

+

 

Кислота

+

 

+

+

Основа

 

+

 

 

Сіль

 

+

 

 

 

Продовжимо заповнювати таблицю на наступному уроці.

V.  Тестування

VI. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.

Творче завдання. Скласти за підручником схему «Використання кислот

VII. Оцінювання знань.

 

 

УРОК 23

Тема.Реакція нейтралізації. Розкладання нерозчинних основ у процесі нагрівання

Цілі уроку:закріпити знання учнів про хімічні властивості основ; розви­вати вміння й навички проведення хімічного експерименту, складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей лугів і нерозчинних основ,

Тип уроку: формування вмінь і навичок, урок дослідження.

Форми роботи:формування вмінь і навичок, урок-дослідження. лабораторна робота, робота з опорною схемою.

Обладнання:Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєева, таблиця розчинності, ряд активності металів, хімічні реак­тиви, плакат «Правила техніки безпеки в кабінеті хімії».

 

 

ХІД УРОКУ

I.  Організація класу

II.  Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань

1.     ВаО+ Н20 —> Ва (ОН)2

2.     С0220 -> Н2С03

3.  4. Ва(ОН)2 +Н2С03 -> ВаС03 + 2Н20

Робота з опорною схемою «Хімічні властивості основ»

•   На основі знань про хімічні властивості основ заповнимо опорну схему «Хі­мічні властивості основ».

•    Згадаймо, яких правил необхідно дотримуватися в хімічній лабораторії. {Звертаємося до таблиці «Правила техніки безпеки в кабінеті хімії»,)

III. Формування навичок і вмінь

Лабораторна робота № 4. Взаємодія розчинів лугів з кислотами

У дві пробірки наливаємо по 1 мл NаОН і по одній-дві краплі фенолфталеїну. Потім в одну з них по краплях додаємо хлоридну кислоту, у другу — сульфатну кислоту. Заносимо результати до протоколу.

Реагенти

Що спостерігаєте?

Рівняння реакції

Висновок

NаОН

HCl

 

 

 

NaОН

Н2S04

 

 

 

Сu(ОН)2

  HCl

 

 

 

 

 

Лабораторна робота № 5 Взаємодія нерозчинних основ з кислотами .Нам необхідно одержати купрум(ІЇ) гідроксид. Як це зробити? Яку власти­вість основ для цього можна використати?

Сu S04 + 2NаОН -> Сu(ОН)2 + Nа2 S04 До одержаного осаду по краплях додаємо хлоридну кислоту.

— Які ознаки хімічної реакції спостерігаємо?

Запишіть результати досліду до протоколу.

Лабораторна робота № 6. Розкладання нерозчинних основ у процесі нагрівання

Нерозчинні основи за нагрівання розкладаються на оксид і воду. Перевіри­мо це на практиці.

Одержіть купрум(ІІ) гідроксид, закріпіть пробірку в пробіркотримачі.

•   Як правильно нагріти пробірку?

•   В якій частині полум'я необхідно нагрівати пробірку? (У верхній, найбільш гарячій)

•   Що спостерігаємо? Запишемо рівняння реакції:

Сu(ОН)2 —> Сu0 +Н20 Укажіть тип реакції. (Реакція розкладу)

Висновок. З якими властивостями основ ми познайомилися на цьому уроці?

•   Реакція нейтралізації.

•   Розклад нерозчинних основ.

IV. Закріплення вивченого матеріалу Керована практика

Завдання 1. Обчисліть кількість речовини води, що утвориться внаслідок нагрівання алюміній гідроксиду масою 15,6 г.

 

 

 

 

 

Дано:

m (АL(0Н)3) = 15,6 г

 

 

 

ν2о)-?

 

                                       15,6 г, 0,2 моль                               Х моль

                           2АL(0Н)3 -> АL203 +Н20

                           2 моль                               3 моль                                                                         

                                                    

1) Обчислимо кількість речовини АІ(ОН)„ за формулою

 

                                        ν =m/M

 

ν  (AL(ОН)3 ) =15,6 г/78 г/моль  = 0,2 моль.

 

2) Складемо пропорцію й обчислимо кількість речовини води:

0,2 моль : 2 моль = х моль : 3 моль

                   ν (Н20) = 0.2*3  /  2  =  0,3 (моль).

Відповідь: 0,3 моль.

Завдання 2. Здійсніть перетворення:

Сu(ОН)2 -> СuО -> СuS04   -> Сu(ОН)2

1)  Сu(ОН)2 -> Сu0 + Н20

2)  Сu0+Н2 S04 -> СuS04 + Н20

3)  СuS04 +2NаОН -> Сu(ОН)2 +Na2S04

V.  Тестування

VI.  Домашнє завдання

Опрацювати параграф 15 підручника, виконати завдання №1,2,3,4 до нього. Творче завдання. Підготувати повідомлення про використання основ.

VII. Оцінювання знань.

 
Міні-чат
500

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2024 Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz