Акуратно капаємо в перший ряд по дві краплі хлоридної кислоти, у другий ряд — по дві краплі сульфатної кислоти. Далі в перше заглиблення з кислотами додаємо одну краплю метилового оранжевого, у друге — одну краплю лакмусу, у третє — одну краплю фенолфталеїну.
На підставі спостережень заповнюємо таблицю.
Метиловий оранжевий
Лакмус
Фенолфталеїн
Нейтральний
Оранжевий
Фіолетовий
Безбарвний
HCl
Червоний
Рожевий
Безбарвний
Н2S04
Червоний
Рожевий
Безбарвний
Висновок. У розчинах кислот метиловий оранжевий набуває червоного забарвлення, лакмус — рожевого. Отже, розчини кислот молена визначити з допомогою індикатора метилоранжу або лакмусу.
Розглянемо, як взаємодіють кислоти з металами Mg,Zn,Cu .
Для експерименту в три пробірки наливаємо хлоридну кислоту; у першу додаємо шматочки мідного дроту, у другу — гранули цинку, у третю — магнієву стружку.
Це пов’язано з властивостями металів. М. М. Бекетов розташував метали відповідно до їх активності в ряд від найсильніших до найслабших, Цей ряд так і називається — ряд активності металів. (Розглядаємо таблицю, знаходимо ряд активності металів у підручнику.) Водень серед металів перебуває не випадково. Він розділяє метали на активні, які витісняють водень із розчинів кислот, і ті, що не взаємодіють із розчинами кислот і водень не витісняють»
Запишемо рівняння реакцій:
Си + НСl = - не реагує.
Zn + 2НСl —> ZnСl2 + Н2↑
Мg + 2НСІ -> МgСl2. + Н2 ↑
Укажіть тип реакції.(Реакція заміщення)
Увага! Нітратна кислота по-особливому реагує з металами. Водень не витісняється жодним із металів, наприклад:
Zп + 4НNO3 —>Zn(N03 )2 + 2Н2О + 2N02
3) Із попередніх уроків ми знаємо, що кислоти можуть реагувати тільки з якими оксидами? (З основними)
Насиплемо в пробірку кальцій оксид, додамо розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаємо? {Оксид розчинився)
Запишемо рівняння реакції:
СаО + 2НCl -> СаСl2 + Н20
Укажіть тип реакції.(Реакція обміну)
4) У пробірку наливаємо натрій гідроксид, додаємо кілька крапель фенолфталеїну — розчин забарвлюється в малиновий колір. Потім по краплях додаємо хлоридну кислоту. Яку ознаку реакції спостерігаємо? (Знебарвлення розчину) Запишемо рівняння хімічної реакції:
Тема. Хімічні властивості кислот» Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Використання кислот
Цілі уроку: закріпити знання про хімічні властивості кислот на прикладі хлоридної кислоти; поглибити знання учнів про реакції заміщення й обміну на прикладі хімічних властивостей кислот; розвивати навички експериментальної роботи з кислотами; повторити правила техніки безпеки під час роботи з кислотами; ознайомити учнів з галузями використання кислот.
Тип уроку: формування вмінь і навичок, урок-дослідження.
Форми роботи: розповідь учителя, лабораторні досліди, робота з опорною схемою, робота з підручником.
II. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань
Завдання 1
Учень розповідав біля дошки про хімічні властивості кислот. Знайдіть помилки в нижченаведених висловлюваннях і виберіть тільки ті хімічні властивості, які характерні для кислот:
а) забарвлення розчину лакмусу в синій колір;
б) забарвлення розчину лакмусу в червоний колір;
в) взаємодія з металами;
г) взаємодія з кислотними оксидами;
д) взаємодія з основними оксидами;
е) взаємодія з основами;
ж) взаємодія з кислотами.
Наведіть рівняння відповідних реакцій і назви продуктів реакцій у вигляді опорної схеми «Властивості кислот».
Завдання 2
Робота з опорною схемою «Хімічні властивості кислот».
III. Формування навичок і вмінь
Лабораторна робота № 2. Взаємодія хлоридної кислоти-з металами
На кожному столі — дев'ять пробірок з номерами та склянка з хлоридною кислотою,
Учитель нагадує учням про необхідність дотримання правил техніки безпеки під час виконання лабораторної роботи. Особливу увагу слід приділити заходам безпеки під час роботи з кислотами. (Розглядаємо підготовлені учнями схеми.)
— Назвіть правила першої допомоги в разі потрапляння кислоти на шкіру або в очі. {Рясно промити водою; шкіру промити розчином харчової соди, що є в лабораторній аптечці)
Завдання. У протоколі під номером пробірки зазначений реактив, що міститься в цій пробірці. Акуратно додаєте в кожну пробірку три-чотири краплі хлоридної кислоти, записуєте ознаки реакції та висновок про властивість хлоридної кислоти.
Протокол лабораторної роботи № 1 Взаємодія хлоридної кислоти з різними речовинами
Тема.Реакція нейтралізації. Розкладання нерозчинних основ у процесі нагрівання
Цілі уроку:закріпити знання учнів про хімічні властивості основ; розвивати вміння й навички проведення хімічного експерименту, складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей лугів і нерозчинних основ,
Тип уроку: формування вмінь і навичок, урок дослідження.
Форми роботи:формування вмінь і навичок, урок-дослідження. лабораторна робота, робота з опорною схемою.
Лабораторна робота № 4. Взаємодія розчинів лугів з кислотами
У дві пробірки наливаємо по 1 мл NаОН і по одній-дві краплі фенолфталеїну. Потім в одну з них по краплях додаємо хлоридну кислоту, у другу — сульфатну кислоту. Заносимо результати до протоколу.
Лабораторна робота № 5 Взаємодія нерозчинних основ з кислотами .Нам необхідно одержати купрум(ІЇ) гідроксид. Як це зробити? Яку властивість основ для цього можна використати?
Сu S04 + 2NаОН -> Сu(ОН)2 + Nа2 S04 До одержаного осаду по краплях додаємо хлоридну кислоту.
— Які ознаки хімічної реакції спостерігаємо?
Запишіть результати досліду до протоколу.
Лабораторна робота № 6. Розкладання нерозчинних основ у процесі нагрівання