ВСТУП
Розвиток науково-технічного прогресу неможливий без підготовки творчо мислячих фахівців усіх галузей народного господарства, в тому числі з хімії. Вирішення цього завдання покладено на вишу і середню школу, яка покликана підготувати таку людину, приділивши головну увагу індивідуальним особливостям учнів. Корінне поліпшення навчання, виховання, розвитку школярів, підготовки їх до праці може бути досягнуто шляхом удосконалення та якісної зміни навчально-виховного процесу.
У зв'язку з цим істотно зростає роль позакласної роботи, а особливо індивідуальної її форми.
Індивідуальна позакласна робота проводиться з урахуванням конкретних інтересів кожного учня. Головна мета такої роботи - виявлення творчих здібностей учнів та розвиток їх з урахуванням індивідуальних задатків і особливостей особистості.
Однак, слід зазначити, що вивчення педагогічної, психологічної та методичної літератури, а також досвіду роботи вчителів виявило ряд проблем в організації та проведенні індивідуальної позакласної роботи. Так проведене нами анкетування вчителів хімії, біології, фізики та математики НВК№7 показало, що системи такої роботи у більшості випадків не спостерігається, і носить вона в основному суто умовний і епізодичний характер. І це, на наш погляд, пов'язано насамперед з тим, що даному питанню приділяється мало уваги, а нечисленні цікаві розробки і рекомендації, запропоновані в методичній літературі, не цілком доступні для рядових учителів.
Тому в своїй роботі ми спробували відібрати найбільш важливі, цікаві рекомендації і використовувати їх для досягнення наступної мети: розробити систему індивідуальної позакласної роботи з хімії і попередньо перевірити її в ході педагогічного експерименту.
Для цього потрібно було вирішити ряд завдань:
вивчити педагогічну, психологічну та методичну літературу щодо постановки та організації індивідуальної позакласної роботи з хімії;
вивчити цю проблему в досвіді роботи вчителів (провести анкетування серед вчителів НВК№7);
розробити методику організації та проведення індивідуальної позакласної роботи з хімії;
запропоновані рекомендації перевірити шляхом попередньо формуючого експерименту.
У процесі проведеного педагогічного експерименту нами були використані наступні методи: 1) теоретичний, 2) анкетування, 3) інтерв'ювання, 4) тестування, 5) педагогічний експеримент.
СИСТЕМА ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ З ХІМІЇ, її ФОРМИ І ВИДИ.
Навчання та виховання складають єдиний педагогічний процес, що забезпечує формування та всебічний розвиток особистості учня. Досвід показує, що педагогічні завдання успішно вирішуються лише при органічному поєднанні навчально-виховної роботи у ході уроку з цілеспрямованим впливом на учня в позаурочний час, тому позакласні заняття справедливо розглядаються як важлива складова частина роботи школи.
Як відомо, позакласною роботою по предмету називають таку навчальну роботу, яку учні добровільно виконують під керівництвом вчителя в позаурочний час, понад навчальний план.
Керівництво з боку вчителя може бути як безпосереднім, так і за допомогою запрошених для цієї мети фахівців з інших установ, студентів, учнів старших класів та ін.
Навчальні плани середньої школи передбачають факультативні заняття з різних предметів, у тому числі з хімії. Так само як і позакласні заняття, вони не обов'язкові для всіх учнів. Факультативні заняття відрізняються від позакласних тим, що вони проводяться за певними та стабільними програмами. За формою вони близькі до звичайного уроку. Зміст цих занять не може повністю відповідати різним запитам окремих учнів. У зв'язку з цим істотно зростає роль саме позакласної роботи.
Основні цілі позакласної роботи з предмета - допомога учням у визначенні стійких інтересів до тієї чи іншої галузі науки, виду діяльності, виявлення схильностей, здібностей та обдарувань, розширення знань і кругозору учнів у ході поглибленого вивчення програмних питань, що виходять за рамки навчальної програми, але доступних розумінню учнів; здійснення трудового, морального і естетичного виховання учнів; розвиток інтересу до предмета, самостійності, творчої активності.
Важливим завданням позакласних занять з хімії є розвиток в учнів уміння самостійно працювати з літературою і навичок експериментальної роботи в лабораторії.
В позакласній роботі з хімії велика увага приділяється міжпредметним зв'язкам, що особливо важливо в плані професійної орієнтації учнів і розуміння ролі хімії у житті людини.
Позакласну роботу можна представити як систему, що складається з окремих елементів. Як і в навчанні хімії, так і в цілому, в позакласній роботі визначальним є зміст, який відбирається довільно. Тематика її дуже різноманітна. Тим не менш зміст позакласної роботи з хімії підпорядковується строго певним вимогам: науковість, доступність, актуальність і практична значущість, цікавість і ін.
Залежно від змісту і адекватно йому слід вибирати форму і вид позакласної роботи з хімії: масова - хімічний вечір, олімпіада, усний журнал, тиждень (декада, місячник) з хімії, вікторина, година хімії, лекція-концерт, конференція, екскурсія, тощо; групова-хімічний гурток, випуск стінної газети, виготовлення стенду і т.д.; індивідуальна - робота з літературою, складання доповідей, рефератів, невелике дослідження, виготовлення обладнання для хімічного кабінету та ін .
При використанні індивідуальної та групової форм позакласної роботи за інтересами можливо також проведення шефської роботи в молодших класах, виготовлення моделей, таблиць, схем, дидактичного матеріалу та інших посібників для хімічного кабінету, підготовка демонстраційних дослідів для лекцій, до уроків, до хімічного вечора, проведення спеціальних позапрограмних занять, рішення ускладнених задач.
Такий розподіл на форми і види позакласної роботи є значною мірою умовним, так як підготовка, наприклад, хімічного вечора або робота хімічного гуртка вимагає великої і копіткої індивідуальної роботи кожного її учасника, впливає на напрям і характер їх роботи. Це свідчить про взаємну інтеграцію різних форм і видів позакласної роботи, про те, що всі її елементи пов'язані між собою, впливають один на одного.
Таким чином, позакласна робота з хімії - це особлива організована форма занять з учнями, що володіє сильним емоційним впливом. Вона розвиває кругозір і уяву учнів, стимулює їх до самоосвіти, поповнення своїх знань, сприяє розвитку винахідливості і творчості. Ця робота дуже різноманітна за видами і змістом, носить відтінок цікавості, формує інтерес до предмету. Вона вимагає ретельної організації.
У вчителя хімії є великі можливості для стимулювання інтересу до предмета, розвитку пізнавальної активності учнів, здійснення трудового виховання у процесі вивчення хімії.
При плануванні та проведенні індивідуальної позакласної роботи вчителю необхідно враховувати деякі аспекти: психологічні особливості учнів старших класів, можливість раціональної організації навчально-виховного процесу, забезпечення індивідуального підходу до учнів та ін .
АНАЛІЗ ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ
При вивченні педагогічної, психологічної та методичної літератури з'ясувалося, що проблемі індивідуальної позакласної роботи приділяється мало уваги. Дуже корисними та цікавими можна вважати методичні розробки, які є частиною комплексу, спрямованого на впровадження технології індивідуалізації навчання учнів з хімії.
Гідний широкого поширення досвід з організації індивідуальної позакласної роботи накопичено кандидатом педагогічних наук вчителем І.П. Волковим в школі № 2 м. Реутово Московської області. Він оформив у школі кімнату для творчої діяльності. Фактично це великий зал, в якому створені умови для багатьох видів творчості учнів за інтересами: для випилювання, електровипалювання, виготовлення макетів, малюнків, креслень, для проведення дослідів з фізики, хімії. Учні мають можливість спробувати свої сили у двадцяти видах творчої діяльності: художньої, технічної, конструкторської, креслярської, а також педагогічної та ін. У кожного учня своє місце, де він може зберігати заготовки і вироби. Вчителі виготовили наочні посібники, схеми, креслення малюнки, якими учні користуються при виконанні індивідуальних завдань. Кожен школяр має книжку творчих справ, де вчителі відзначають його успіхи. У результаті виявляється та область, у якій той чи інший учень виявляє особливі схильності, здібності. Йому рекомендується потім поглибити і розвивати їх під керівництвом досвідчених керівників із числа вчителів та працівників позашкільних установ.
Така форма індивідуальної роботи, що переростає в групову і, що носить при цьому масовий з точки зору охоплення учнів характер, має велике значення в професійному самовизначенні учнів.
Відомий також досвід учителів, які починають індивідуальну позакласну роботу з хімії з 11-12 літніми школярами, які показують гарні результати, навіть стають призерами та переможцями предметних олімпіад.
В основному вчителі хімії індивідуальні заняття використовують лише при підготовці окремих учнів до олімпіад. Така робота включає поглиблену теоретичну підготовку, тренування у вирішенні нестандартних завдань, виконання дослідницького експерименту, хімічні читання і т.д.
Пожвавлення індивідуальної творчої діяльності школярів у цьому плані сприяють конкурси кращих доповідей, рефератів, стіннівок, фотовиставок і т.п.
У досвіді шкіл та окремих вчителів заслуговує на увагу система розвитку учнів, зокрема, їх хімічних здібностей. Цьому сприяють комплексні за змістом (теоретичне, експериментальне, конструкторське), та формами (індивідуальні, групові, масові) програми позакласних і позашкільних занять, а також залучення школярів до дослідницької роботи.
Таким чином, за літературними даними можна зробити висновок про те, що проблемі індивідуальної позакласної роботи приділяється недостатньо уваги. Окремими вчителями така робота проводиться, проте будь-якої певної системи роботи в цьому напрямку не спостерігається Безумовно, індивідуальна позакласна робота вимагає цілеспрямованої розробки.
РОЗРОБКА СИСТЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ І ПРОВЕДЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ.
НВК№7, у відповідності зі своїм статусом реалізує загальноосвітню програму.
НВК№7- навчальний заклад, основним завданням якого є сприяння формуванню високорозвиненого інтелектуального потенціалу м. Дніпродзержинська через цілеспрямовану підготовку обдарованих школярів до навчання у ВНЗ з переважною орієнтацією на подальшу трудову діяльність у природних і технічних галузях науки.
При розробці системи індивідуальної позакласної роботи з хімії ми керувалися наступними загальнодидактичними принципами: науковість, доступність, систематичність, добровільність і ін.
Однією з важливих загальнопсихологічних умов, необхідних для успішної діяльності в галузі хімії, ми вважаємо наявність інтересу, нахилів та здібностей до даної науки.
У комплекс хімічних здібностей входять дуже багато компонентів. Це, перш за все, - логічне мислення, здатність до абстрагування та узагальнення, асоціативне мислення, здатність до запам'ятовування фактичного матеріалу, термінів та ін. Ці здібності потрібні, ймовірно, і іншим фахівцям - фізикам, біологам, географам. Хімічна ж спрямованість визначається особливою допитливістю, що проявляється в пізнанні речовин, процесів їх перетворення.
Хіміків відрізняє прагнення працювати з речовинами, здійснювати перетворення речовин, отримувати нові речовини і т.д.
Всі ці побажання ми і враховували при здійсненні першого кроку - відбору учнів для індивідуальної позакласної роботи з хімії.
При відборі учнів застосовувався метод тестування. При цьому використовувалися методики, завдання та вправи для самопізнання чи самооцінки учнів.
Безумовно, що тільки за тестами, як би добре вони не були складені, не можна зробити остаточного висновку про здібності - їх потрібно вивчати комплексно, із залученням різних методів педагогічного і психологічного дослідження. Тим не менш тести дають вихідну інформацію, яка потім перевіряється в ході тривалого спостереження.
Головна перевага тестової методики - можливість отримання за короткий термін великого обсягу первинної інформації. Тестова методика проста у використанні, всі випробувані перебувають у рівних умовах, а отримана інформація зручна для обробки.
Учням пропонуються наступні тести на визначення основних компонентів хімічних здібностей.
|